Contact
Terug naar overzicht
Blogs

Content schrijven voor de smartphone gebruiker

De smartphone is hot! Dit weten we uiteraard al even, maar helaas wordt content vaak nog steeds geschreven op en voor een desktop. Dit resulteert vaak in teksten zeer geschikt voor een normale pc, maar te lang voor op een smartphonescherm. Omdat deze teksten op een smartphone veel langer ogen, haken mensen voortijdig af en worden teksten niet volledig gelezen. Er zijn een aantal “ongeschreven” regels waar rekening mee moet worden gehouden anno 2018 met het schrijven van online content. Hieronder 4 tips die je op weg helpen wanneer je online teksten aan het schrijven bent die ervoor zorgen dat ook de smartphonegebruiker jouw tekst leest.

Teksten op een smartphone zijn moeilijker te lezen

Het is een feit dat het moeilijker is om teksten te lezen op een mobiele telefoon. Dit komt omdat we op een klein scherm minder zien en daardoor minder overzicht kunnen houden. Wanneer we teksten lezen op een kleiner scherm, doen we een beroep op ons kortetermijngeheugen en die heeft nog weleens moeite om alles te onthouden. Daarnaast moeten we, gezien de grootte van het scherm, meer scrollen en schuiven. Dit kost tijd en is daardoor slecht voor ons geheugen.

Wat we ook kunnen constateren is dat er vaak veel meer “zoekend” wordt gelezen. Dit wil zeggen dat we getriggerd worden door een titel en daarna “scannend” de tekst lezen. Wanneer we interessante items zien pakken we deze eruit en daarna besluiten we of we de gehele tekst willen lezen. Hierdoor vergeten we vaak waar we zijn gebleven in een tekst. Op een kleiner scherm kan dit nadelige gevolgen hebben. Terug scrollen en zoeken naar de zin waar je was gebleven vergroot de kans dat de context van de tekst niet blijft hangen. De teksten zijn dus veelal (te) moeilijk om te begrijpen, maar ook het behouden van het overzicht op een kleiner scherm is moeilijker.

“WE KUNNEN ONZE AANDACHT MAAR ACHT SECONDEN ERGENS BIJHOUDEN, EEN GOUDVIS NEGEN”

Focus focus focus

Je concentreren op een stuk tekst op een smartphonescherm is moeilijker dan je concentreren op een stuk tekst op een desktop en hier zijn verschillende redenen voor. Allereerst kunnen wij door de komst van smartphones en de digitale wereld ons steeds minder goed focussen. Sterker nog, we zijn tegenwoordig in staat om 8 seconden onze aandacht ergens bij te houden. Een aantal jaren geleden zaten we nog op 12 seconden en for the record, een goudvis kan zich 9 seconden focussen. Grote lappen teksten worden hierdoor vaak niet meer gelezen. We moeten onze boodschap kort maar krachtig leren te verwoorden om ook de smartphone gebruikers te blijven triggeren om de gehele tekst te lezen. Daarnaast ogen teksten geschreven op een desktop langer op een smartphonescherm. Je kan het aantal regels vaak vermenigvuldigen met twee en dit geeft een goed beeld van hoe de alinea eruit komt te zien wanneer deze wordt getoond op een smartphone.

Toch niet zo mobiel?

JAWEL! We zijn heel erg mobiel. Een mobiele of responsive website is in deze tijd een must en we moeten beseffen dat op een desktop geproduceerde content veelal gelezen wordt op een smartphone. Wij zien het terug in onze eigen onderzoeken, maar ook Google kondigde in 2015 al aan dat het aantal zoekopdrachten op een smartphone het aantal zoekopdrachten op een desktop zou overschrijden. Voor een aantal is het smartphonescherm nog het enige scherm waarop zij online content lezen. Ook goed om te beseffen is dat het gebruik van een smartphone niet meer leeftijdgebonden is. In maart 2016 had 84% van de Nederlanders tussen de 50 en 64 jaar een smartphone. Daarnaast is ook te zien dat 63% van de Nederlanders tussen de 65 en 80 jaar in het bezit is van een smartphone. Mobiel is dus hot en niet meer weg te denken uit de maatschappij. Belangrijk om rekening mee te houden met het schrijven van online content.

Taalniveau; digibeten en laaggeletterden in Nederland

Ondanks dat de digitale kloof steeds kleiner wordt, zijn er vandaag de dag nog steeds ruim 2 miljoen Nederlanders die over (te) weinig digitale vaardigheden beschikken en daardoor niet altijd meekunnen met de digitale wereld waarin we leven. Daarnaast kent Nederland 2,5 miljoen laaggeletterden. Deze personen hebben grote moeite met lezen en/of schrijven. Een groep mensen die ook de informatie tot zich moet kunnen nemen.

Wanneer je weet of vermoed dat je doelgroep bestaat uit digibeten en/of laaggeletterden, is mijn laatste tip is om teksten altijd op taalniveau B1 te schrijven. Dit is altijd goed. Teksten op B1 niveau zijn normale teksten, zonder moeilijke woorden die door veel mensen goed begrepen worden. Daarnaast adviseer ik om in processen rekening te houden met deze doelgroep. Zorgt bijvoorbeeld bij het invullen van een formulier dat de stappen helder en duidelijk zijn.

Geïnspireerd door Frankwatching 

Meer weten over digitale dienstverlening?

Download dit e-book met tips!
Download
Eens in de maand tips voor buitengewone digitale dienstverlening: